DOBRÝ PILOT JE PILOT NA PENZII
Dnes by som sa chcel venovať „filozofovaniu“ na tému „Dobrý Pilot“.
Jeden z mojich prvých učiteľov lietania na type L-29, nemenovaný Marián Dzurila, mi raz povedal jednu pamätnú vetu: „Hrdinov sú plné cintoríny a dobrý pilot je pilot na penzii“.
Jeden môj kamarát (zhodou okolností tiež už pilot na penzii, rovnako ako i jaJ) k tejto téme, ako príspevok do jednej „nemenovanej“ knížky, napísal asi toto: ... Raz mi jeden kamarát povedal: „Zlí piloti sa nezabíjajú. Zabíjajú sa iba dobrí piloti“. Asi som nebol dobrý pilot. Skoro ma vtedy zamrzelo, že ešte žijem. O niekoľko mesiacov sa zabil pri VTP v malej výške. Myslím si, že nemal tak celkom pravdu. Ja by som skôr hovoril o šťastných a menej šťastných. Pamätám si na jeden z prvých vývozných letov po príchode k 5. slp v Líních, na ktorom som bol s veliteľom roja mjr .Jaroslavom Krýdom, vynikajúcim sólovým akrobatom na MiG-21F. Ten mi povedal: „Pristupuj k tejto mašine vždy s úctou a rešpektom. Tá beštia nerozoznáva vek, hodnosť ani funkciu. Každú nevedomosť a chybu kruto trestá“. Odvtedy som vždy každú pri prehliadke pred letom potľapkal po vstupe ako koňa po šiji...
Určite sa s týmto názorom dá súhlasiť. Ja by som to iba doplnil. Myslím si, že dobrý pilot určite musí mať talent a cit pre lietanie - to je ako so športom, alebo nejakou zručnosťou. Ale tak ako pri športe, talent a odvaha určite nie sú všetko. Talent musí byť „podopretý“ snahou, každodennou „drinou“, mnohonásobným opakovaním, často i odriekaním a pevnou vôľou uspieť vo svojom obore.
To, že nestačí byť plukovníkom, aby som dobre lietal som najviac pocítil v roku, keď môj ročný nálet dosiahol extrémnych 14 letových hodín!!!! Takmer som vtedy rozbil lietadlo (MiG-21) na pristátí.
Zažil som však i druhý extrém. Bol som „fajnovo“ rozlietaný, lietal som v letovej smene na dvoch rôznych typoch (MiG-21 a L-39), akrobačka mi šla od ruky, počasie nádherné - len som sa akosi „pozabudol“, že nesedím v Albatrose, ale v Mig-21 a už to bolo - takmer to bol môj posledný let...
...Byť členom tímu pilotov, ktorí predvádzajú lietadlá na verejnosti je vždy niečo osobité. Táto príležitosť je zároveň o obrovskej zodpovednosti. Neexistuje tu priemernosť, každá chyba, každé zaváhanie je okamžite odhalené očami tisícok divákov aj mnohých odborníkov, je to výzva potvrdzovať opakovane stupeň profesionality, často v zložitých letových podmienkach....
Toľko asi na záver od ďalšieho môjho kamaráta, (už bývalého) display pilota Mariana Bukovského - nesporne jedného z DOBRÝCH PILOTOV...
Spoločne s vami sa teším, že na letisku Sliač v dňoch 26. - 27.8. 2017 určite niekoľko dobrých pilotov stretnem.
- PACHO21